İsmet Berkan'ın, Radikal gazetesinde yayınlanan bir yazısında, New York Times Gazetesi'nde yayınlanan "Cebir Gerekli Mi?" isimli yazıya cevap verdiğini öğrendikten sonra, bu makalenin orjinalini merak ettim ve NYT'nin arşivinden buldum. İlginç bulduğumdan bazı kısımlarını paylaşmak istedim.
Bu makalenin yazarı, Andrew Hacker isimli bir yazar, kendisi New York'ta üniversiteden politik bilimler dalında fahri doktora ünvanı almış. Yazısının giriş kısmı şöyle:
"Tipik bir Amerikan okulunda, her gün sekiz milyon kadar öğrenci (lise ve yüksek okul) cebirle (ben bundan sonra matematik yazacağım) boğuşmaktadır. Bunların pek çoğunun da başarısız olacağı tahmin edilmektedir.Amerikan öğrencilerine bu çileyi neden reva görüyoruz? Gittikçe, buna daha çok karşı olmaya başladığımı görüyorum."
Herhalde benzer şikayetleri ülkemiz öğrencileri de paylaşıyorlar. Bir matematik öğretmeni olarak bunu derinden hissediyorum. Belki sorunu çözmez ama, matematikten çok dertli olanların, Amerikalılarla aynı sorunu paylaşıyor olmaları biraz rahatlamalarına neden olabilir...
"Aslında gerçekten gerekli olup olmadığını sorguladığım, yalnızca cebir değil, aynı zamanda matematiğin geometri ve analiz gibi diğer dallarıdır. Gerek kanun koyucular, gerek diğer devlet yetkilileri ve halkın büyük bir kesimi, her gencin, polinom fonksiyonlar ve parametrik denklemler konusunu bilmeleri gerektiğini -hiç kuşkuya yer vermeyecek şekilde- düşünmektedir. "
Eh, bu durum bizde de farklı değil!... Fizik sayısalcılara, edebiyat sözelcilere, ama matematik herkese...
"Cebir ve bunu öğrenme meziyeti pek çok yönden savunulmaktadır. Bunların çoğu ilk bakışta çok haklı da görünüyor, nitekim nunları bir zamanlar ben de kabul etmiştim. Ama bunları derinden inceledikçe, büyük kısmının ya da tamamının yanlış olduğunu, araştırma sonuçlarına değil, daha çok bir temenni mantığına dayandığıını gördüm."
"Bu tartışma önemli. Matematiği zorunlu hale getirmeki genç bir yeteneği keşfini ve gelişimini engellemektedir. Titizlik gösterelim derken, aslında beyin gücü havuzumuzu boşaltmaktayız. Bunu, çalışmaları ağırlıklı olarak sayıların kullanımına dayanan bir yazar ve sosyal bilimci olarak söylüyorum. Amacım çocukları zor bir konudan kurtarmak değil, çok değerli kaynakları yanlış yönlendirmek suretiyle neden olduğumuz gerçek problemlere dikkat çekmektir...."
Sanırım bu makale, Türkiye'de matematik eğitimiyle ilgilenenler için önemli olsa gerek. Devamını ileride paylaşacağım...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder